2018/19. 2. félév Tantárgyi megsegítés 3.
Legnagyobb hangsúlyt a pontos, hangsúlyos olvasásra fektettem ebben a félévben, mert ez a szövegértés, a szövegértelmezés alapja. A forráselemzés, az olvasmányok feldolgozása lehetővé tette a szókincsbővítést, mely szorosan kapcsolódik az olvasott szöveg értelmezéséhez. Nagyon nehezen látják át a gyerekek az ok-okozati összefüggéseket, ezért kiemelt feladat volt az olvasott szöveghez kérdéseket feltenni, feladatokat készíteni. A lényeglátást segíti, hogy a feladatokhoz megoldó kulcsokat is kellett a gyerekeknek írni.
Komoly probléma, hogy a feladat utasításait a gyerekek nem tudják értelmezni, ezért közösen értelmezzük a feladatok utasításait, szokásokat alakítottunk ki, hogyan kell nyugodtan, koncentrálva a feladatokat értelmezni. Az olvasott utasításokból a lényeges információt aláhúzással kiemelik. Sokszor tévesztik el, hogy aláhúzással vagy karikázással kell a feladatot megoldani. Ehhez magyarból a mondatelemzés, a szófajok ismerete nagyon fontos. A kérdéskultúrát is fejlesztettük, mert gyakorlást igényel a lényeg kiemelése, az ok-okozati összefüggések meglátása és ehhez kérdések megfogalmazása. A keresztrejtvényeket nehezen értelmezik, nem ismerik az elkészítés és a megoldás szabályait. Ezért nagyon sokszor gyakoroltuk, készítettünk és oldottunk ilyen típusú feladatokat közösen, csoportban vagy egyénileg. Felhasználtuk az országos mérések tapasztalatait is. Az iskolai tabletek segítségével gyakorló feladatokat készítettünk, így a IKT eszközök hatékony és felelős használatát is elmélyíthették a gyerekek.
Hajlamosak a keresztrejtvény négyzeteit kiegészíteni, a feladatokhoz más utasítást írnak, nem a megadott feladatot oldják meg. Nagy hangsúlyt fektettünk a feladatok értelmezésére, a lényeg kiemelésére, az utasításnak megfelelő válaszadásra.
A félévi munkát hasznosnak és eredményesnek tartom.
Tiszaföldvár, 2019. június 14.
Szakmai megvalósító: Galgóczi Vilma

