2017/2018. 2. félév Nyelvi fejlesztés 2.

EFOP 3.1.8-17-2017-00197
Szakmai megvalósító: Gazsóné Varga Enikő
2018. február 1- 2018. június 15.
Tevékenység leírása
A második félévben az órák nagy százalékában a megyei német versenyre és az országos nyelvi mérésre felkészítő feladatokkal foglalkoztunk.
Az órák hozzájárultak a tanulók szövegértési, nyelvi és kommunikációs készségének fejlődéséhez. Sokkal több lehetőségünk adódott ezeken az órákon olvasásértési és hallásértési feladatok megoldására. A számos feladat megoldása segített kialakítani a tanulókban egy bizonyos rutint, hogy hogyan, és milyen mozzanatokkal érdemes hozzáfogni az olvasott vagy a hallott szövegekhez kapcsolódó feladatokhoz, valamint milyen módszerekkel, taktikával lehet minél alaposabban és biztosabban megérteni és kiemelni egy hallott vagy olvasott szöveg lényegét, annak fontos mondanivalóját. A feldolgozott szövegek mindennapi életünkből vett témákat tartalmaztak, autentikus szövegek, melyek közel állnak a tanulók életkori sajátosságaihoz, érdeklődési körükhöz. Ezeknek a szövegeknek a feldolgozása során vált tanulóink számára a tanult idegen nyelv élő idegen nyelvvé, hiszen a szövegfeldolgozás során olyan nyelvhasználati, stilisztikai szerkezetekkel találkozhattak a gyerekek, melyeknek szóban és írásban történő alkalmazása hozzájárult a tanulók kommunikációs és nyelvi készségének, szóbeli és írásbeli kifejezőkészségének fejlődéséhez.
A nyelvtani és lexikai ismereteket többféle feladattípuson keresztül sikerült elsajátítani, megszilárdítani, később önállóan alkalmazni. Ilyen feladattípusok voltak a nyelvtani teszt, lyukas szöveg kiegészítése, keresztrejtvény. A tanórákon feldolgozott bonyolultabb nyelvtani szerkezetek gyakorlására, megszilárdítására ezeken az órákon bőven volt lehetőség. A hallás utáni szövegértési és olvasásértési feladatok megoldása gyakran jelent nehézséget a gyerekeknek. Az országos mérés alkalmával a tanulók már bátrabban és jobb eredménnyel oldották meg az értési feladatokat.
Megyei német versenyünkön is szép eredményeket értünk el: tanulóink az első 8 között értek el helyezéseket.
A szóbeli szövegalkotás, téma prezentálásában is fejlődést tapasztaltam. Gördülékeny és változatos előadásmóddal tudom jellemezni a gyerekek témakifejtését.
Úgy gondolom, hogy pályázati óráim sikeresek voltak, hiszen általuk a gyerekek nyelvi és kommunikatív kompetenciája sokat fejlődött.
Tiszaföldvár, 2018. június 16.
