2017/2018. 1. félév Nyelvi fejlesztés 1. csoport

EFOP 3.1.8-17-2017-00197
2017. szeptember 1- 2018. január 31.
Tevékenység leírása:
Az órák célja a tanulók idegen nyelvi, kommunikatív kompetenciájának fejlesztése, melyen belül különösen nagy hangsúlyt fektetek a tanult nyelvtani és lexikai ismeretek elmélyítésére, alkalmazására. Fontos cél a tanulók íráskészségének fejlesztése, az irányított fogalmazások elkészítésében az alapvető formai és stilisztikai elemek elsajátíttatása, alkalmazása. A tematikus terv témái illeszkednek a tanórán vett témákhoz, azokat kiegészítik, a feladatok segítik a gyerekeket jobban elmélyülni az adott tananyagban. Fontos feladata az óráknak a tanulók felkészítése megyei német versenyekre, nyelvi ismereteik folyamatos bővítése, azok biztos alkalmazása szóban és írásban.
Az internetről számos feladat, teszt tölthető le, melyeket a tanulók szívesen oldanak meg, de számos korábbi megyei versenyfeladatot töltenek ki, amiket közösen ellenőrzünk. Az előforduló hibákat megbeszéljük, az adott nyelvtani tartalmat gyakoroljuk. Szeretik az interaktív feladatokat, melyek segítségével szórakozva gyakorolhatják és ellenőrizhetik a gyerekek nyelvtani és lexikai ismereteket, nyelvi tudásukat. A tanév elejétől német nyelvi újságokat járatunk, melyek cikkei, feladatai már ismert, vagy éppen aktuális témákat gyakoroltatnak változatos módon. Az újságok tartalmaznak olyan rövid írásokat, melyek érdekesek, közel állnak a gyerekek érdeklődési köréhez és könnyedén le tudják fordítani, értelmezni a tartalmakat. Ezáltal nemcsak az olvasásértési készségüket fejleszthetem, hanem olyan országismereti témákat tudunk megbeszélni, melyek érdekesek és aktuálisak a gyerekek számára, közben pedig bővül szókincsük és sikerélményekkel gazdagodnak.
A levélírás nehezen megy a tanulóknak, mert a tanult lexikai és nyelvtani ismereteiket már önállóan megalkotott mondatok által kell alkalmazniuk. Figyelniük kell mind a kijelölt tartalmi szempontokra, mind a nyelvhelyességre, ezért mintaleveleket tanulmányozunk közösen, azok formai és tartalmi elemeit kiemeljük, megbeszéljük. Az irányított fogalmazás gyakorlására nem sok idő marad tanórákon, ezek az órák viszont lehetőséget biztosítanak arra, hogy több témában tudjanak levelet írni a megadott tartalmi szempontok alapján, és kellő biztonsággal tudják a lexikai kifejezéseket és formai elemeket alkalmazni.
Remélem, hogy a soron következő versenyekre is sikerül eredményesen felkészülni.
Tiszaföldvár, 2018. február 1.
Szakmai megvalósító: Gazsóné Varga Enikő
