Tiszazugi Földrajzi Múzeum 2017.10.20.

Komposzt, csíráztatás
A Tiszazugi Földrajzi Múzeummal hagyományosan jó partneri kapcsolatot tart fenn iskolánk, minden szempontból ideális helyszín a múzeum a tanulmányi munkára mind tárgyi, mind pedig személyi feltételrendszerét tekintve
Október 20-án a növények kicsírázásának titokzatos folyamatát kísérhettük nyomon előre csíráztatott növényi magvakon. Először a növények szaporodási módjairól mesélt Edit néni, a múzeum kertésze. Majd a múzeum által előállított komposztból kapott minden csoport egy-egy vödörrel – megnézhettük a komposztáló helyet is, valamint a komposztkészítésre alkalmas növényi részekről, a komposztkészítés folyamatáról is hallhattunk. Majd az előre kicsíráztatott babot, lencsét, búzát tanulmányoztuk először szabad szemmel, majd mikroszkópok segítségével. Öt mikroszkóp állt rendelkezésünkre csoportonként, így minden gyermeknek jutott lehetőség az alapos tanulmányozásra. Digitális táblán kivetítve egészen kinagyítva is láthattuk a mikroszkópos képet, így tárult elénk a csírázás csodálatos folyamata.
Ezt követően mindenki kapott egy cserepet, melybe komposztot szórva elültethette a saját búzáját nem kicsíráztatott búzaszemek felhasználásával. Igaz, hogy Luca napja csak december 13-án következett, mi mégis Luca-búzának neveztük el kis cserepeinkben fejlődésnek indult kis növénykéinket. Felelevenítettük az ismert népi jóslást és hiedelmeket ezzel kapcsolatban. Összefoglaltuk, milyen életfeltételekre van szüksége a búzánknak a csírázáshoz. Végül személyre szabottan díszítettük egyénileg cserepeinket rezgőszemekkel, filctollal, névvel ellátva, hogy később is felismerjük, melyik növény kié.
A későbbiekben az iskolában napról napra nyomon követhetjük majd a növények fejlődését, és gondját viselhetjük a búzácskáinknak.
Összességében játékos módon, tevékenykedés közben rengeteg információt, ismeretet, tapasztalatot szerezhettek tanítványaim. Meglévő ismereteikre alapozhattam, hiszen például a komposztkészítés, magvetés, növények gondozása már az előző években is előfordult technika órákon, illetve az iskolai veteményeskertek, magaságyások kialakítása közben. A mikroszkópok használata, azok felépítése, hatásmechanizmusa azonban teljesen új volt sok gyerek számára! A csírázás folyamata pedig teljesen elbűvölte szakköröseimet. Közelebb kerültünk a természet titkaihoz, viszont újabbnál újabb kérdések vetődtek fel. Például: Hogyan lett tehát az első mag, melyből az első növény kifejlődött….? Illetve hogyan lett az első növény, amely elszórta első magjait?
Tiszaföldvár, 2017. október 22.
Szakmai megvalósító: Hegedűsné Kiss Andrea